יום חמישי, 23 ביוני 2011

ערוץ הוידאו של ראש ממשלת ישראל. מה חסר בערוץ הוידאו של ביבי נתניהו? סקירת ערוצי וידאו ביוטיוב.

ערוץ הוידאו של ראש ממשלת ישראל. מה חסר בערוץ הוידאו של ביבי נתניהו? סקירת ערוצי וידאו ביוטיוב. ביבי נתניהו אחד מן הפוליטיקאים הרהוטים ביותר לא מצליח להביא צפיות ביוטיוב. אם נשווה את ערוץ הוידאו של ראש ממשלת ישראל לערוץ הוידאו של רשת קפה קפה, נגלה שערוץ הוידאו של רשת קפה קפה הצליח להביא יותר צפיות מערוץ הוידאו של ראש הממשלה. מה חסר בערוץ הוידאו של ראש הממשלה? האם ביבי אינו רהוט מספיק? האם הוא לא מספיק מעניין? מדוע סרטוני הוידאו של ראש ממשלת ישראל לא מצליחים להמריא? אין תשובה אחת מוחלטת, אבל בסקירה הזאת ננסה להציג את הסיבות. יו-טיוב הוא זירה חופשית ומשוחררת. למרות שביבי הוא איש תקשורת מנוסה מאוד, הוא לא הפנים את חוקי המשחק במגרש הזה.





התחושה היא שהערוץ משדר רשמיות מאולצת. הציפיה של הגולשים היא לפגוש את ראש הממשלה פנים אל פנים. לפגוש את ביבי הבן אדם שמאחורי התפקיד. ביבי לא הפנים שאתר יו-טיוב הוא לא עוד ערוץ טלוויזיה והשידור באתר הוא לא בחזקת הופעה בפני עיתונאים. יו-טיוב הוא אתר שיתוף קבצים משוכלל מאוד ובנוי להפצת תוכן וליצירת תגובות ומעורבות קהילה וגולשים. צופי אולפן שישי, לא יכולים להביע עמדה מול הטלוויזיה. לעומת זאת, ביו-טיוב, הצופים יכולים להביע עמדה. בחינה של מצב התגובות בערוץ של ראש הממשלה מגלה שכפתור התגובות הושבת. מנהלי התוכן ויתרו על האופציה הטובה ביותר למעורבות גולשים וחסמו את הסרטונים לתגובות. ביבי עם עניבה פחות מעניין מביבי הבן אדם. רוצה לומר: סרטוני הוידאו שלו מציגים ביבי קפוץ מאוד, מאולץ, מכני וחסר חינניות כפי שהוא יכול להיות.






למי שמכיר את ההופעה המפורסמת של ביבי נתניהו בגיל 28, הסרטון נמצא ביוטיוב ומציג איש רהוט, חריף, כריזמתי עם כושר רטורי יוצא דופן. וזה לפני עידן הטלפרומטרים. אובמה לשם השוואה, מסתייע בטלפרומטר, אבל יכולתו לדבר בסגנון חופשי אינה שווה לכושרו הרטורי בעזרת טלפרומטר. לביבי יש את זה ביג טיים. אבל משום מה, הוא לא מצליח לפענח את המדיום ונראה שהוא לא מבין את כללי המשחק בפלטפורמה האינטרנטית. בעיה נוספת עולה מאיכות התכנים ומפוטנציאל ההפצה של התוכן. ביבי לא מחדש. המהות של יצירת תוכן וידאו באינטרנט היא ביצירת תקדים. אם אין תקדים, אין באזזז, אם אין באזז, אין צפיות ואין הפצה. פורמט: "אתם שואלים, ראש הממשלה עונה", נראה שחוק ועייף. הוסיפו לכך את העובדה שאף אחד לא מקדם את ראש הממשלה ותקבלו סרטונים עם מאות צפיות במקום סרטונים עם עשרות אלפי צפיות. כן, גם את הערוץ של ראש הממשלה צריך לקדם. משום מה, אנשי ראש הממשלה הניחו שאתר יו-טיוב כבר יקדם את הסרטונים, אבל עצם הנוכחות של הסרטונים באתר, לא מייצרת צפיות. גם סרטוני הוידאו של ראש ממשלת ישראל זקוקים ליד מקדמת באינטרנט וגם עליהם חלים חוקי שיתוף הקבצים. תוכן תקדימי איכותי ומעורר עניין, הצבת לינקים, ניהול דיאלוג פתוח, הפצה באתרים חברתיים, תגובות בפורומים עם הפניות לסרטונים, הצבת לינקים בבלוגים מובילים. לסיכום, העובדה שביבי הוא אשף תקשורת, לא מבטיחה צפיות. כדי לקדם את סרטוני ראש הממשלה, חייבים לנהל מערכת משתפת ותומכת אשר מניע את הסרטונים ברשת וחושפת אותם בפני הגולשים על בסיס יומי. הקרב על הצפיות, הוא קרב יומי, כול יום מערכה חדשה, כול יום מטרה ויעדים חדשים. איך שזה נראה נכון להיום, זה ברור שמנהלי התוכן של ראש הממשלה ויתרו על אופציית הקידום והאופטימיזציה של כלל סרטוני הוידאו של ראש הממשלה.