יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

שיווק במדיה חברתית לעסקים מפת דרכים מקוצרת ואפקטיבית למנהל שיווק, מנהל מרקום ובעל חברה או אתר


שיווק במדיה חברתית לעסקים מפת דרכים מקוצרת למנהל שיווק, מנהל מרקום ובעל חברה או אתר. הצעדים הנכונים שיסייעו לכם לעבור ביער הסבוך במדיה החברתית ולהגיע ליעדים שהצבתם. הכללים וההמלצות תקפים  למהלכי  שיווק במדיה חברתית בכל הפלטפורמות. פייסבוק, יוטיוב, טוויטר, לינקדאין, בלוגים, פינטרסט, אינסטגרם ועוד.

יש לכם זמן פנוי? אין קיצורי דרך במדיה חברתית. שיווק במדיה החברתית מחייב השקעה בזמן ובתכנון אסטרטגיה לכל הפעילות השנתית. יום אחרי יום. לא תצליחו להגיע להישגים בשיטת זבנג וגמרנו.

מה התרומה שלכם לקהילה? לא בכסף. לא בקופונים. שיווק במדיה חברתית מחייב התמקדות בצרכים של הלקוחות. מה שמחייב השקעה בעולמות התוכן של הגולשים. אם אין לכם מה להציע, אין שום סיבה שתיצרו מעורבות.





האם אתם מומחים בתחום? אם לא, אף אחד לא יקשיב לכם. כחברה, מותג או מוצר, אתם חייבים לחתור למעמד מוביל של מומחים. זה לא יקרה ביום אחד, אבל אם תתמידו, זה שווה את המאמץ.

רק תוכן בעל משמעות יכול לעבור במדיה החברתית. תחשבו על זה שברשת עוברים מיליארדי מוצרי תוכן. פוסטים, סטטוסים, ציוצים, תמונות, סרטונים ומאמרים, וובינרים ועוד. מיליארדים של נתונים שמציפים את המדיה החברתית. איך תצליחו לבלוט אם לתוכן שלכם אין משמעות? הקפידו לבחון כל מוצר תוכן שלכם בשאלה אחת. האם התוכן הזה הוא בעל משמעות לקהילת הגולשים שלכם?

פעילות היא לא בהכרח אפקטיבית. העובדה שאתם "מפציצים" את הגולשים במוצרי תוכן, לא בהכרח אומרת שאתם אפקטיביים. ההיפך הוא הנכון. חישבו על זה במושגים של צלף ולא במושגים של ארטילריה. לפעמים כדור בודד יעשה עבודה טובה מאלף פגזים. דיוק ומיקוד הוא תנאי הכרחי להצלחה. ריבוי פעילות מרמז על היסטריה ולא על עבודת שיווק  באינטרנט חכמה ויעילה. שלושה דיווחים בפייסבוק לאורך 24 שעות הם בהחלט קצב סביר ומומלץ.





מה יותר חשוב? כמות או איכות? בודאי שאיכות. חברה שמשווקת מוצרי מזון לתינוקות יכולה לשתף פוסט אחד איכותי שנכתב על ידי מומחה בתחומו שעשוי להניב אלפי חשיפות ובעיקר מעורבות של קהילת גולשים רלוונטית. השקיעו באיכות, לא בכמות.

האם אתם אוהבים לקבל ספאמים? בודאי שלא. אל תעשו לאחרים את מה שלא מקובל עליכם. מדיה חברתית נועדה לשיווק שיחות וליצירת מעורבות גולשים לשם יצירת קשר ושיפור יחס המרה. זה לא אומר שאתם חייבים להפגיז את הרשת במידע פרסומי. זה רק יעבוד לרעתכם.

האם אתם אוהבים לזייף יחסים? להתנהל בצביעות? גם הגולשים לא אוהבים מערכת יחסים מאולצת ונטולת אנושיות. תהיו אמיתיים. שקפו את העולם הרגשי של המותג או העסק בחכמה. אנשים לא עושים עסקים עם מותגים הם עושים עסקים עם בני אדם. וזה ההבדל הבסיסי במדיה החברתית לפעילות בכל גיזרה אחרת. במדיה החברתית אנחנו משקפים רגשות. חושפים מידע בדרך רגשית אותנטית.  ההצלחה הטמונה ביכולת שלנו לבנות זהות שתגרום לגולשים לחבבור אליה בלי לחשוש, בלי להירתע.





האם אתם אוהבים לנאום? מצוין. תשאירו את הנאומים להזדמנות אחרת. במהלך פרזנטציה, בכנס מקצועי, אבל לא במדיה חברתית. במדיה חברתית אין כניסה לנואמים, בכירים ככל שיהיו. חשוב לזכור שהיחסים הם דו סיטריים ומחייבים יצירת דיאלוג ולא מונולוג.

האם אתם מכבדים את החברים שלכם ברשת? חברות היא לא בהכרח הסכמה לאובדן גבולות. אל תנצלו את החברות לצורך פגיעה בפרטיות. הקפידו על גבולות ועל ידי כך תאפשרו בניית יחסי אמון.

האם יש לכם ציפיות מהגולשים? אל תצפו שהגולשים יפעלו למענכם. הם לא חברים שלכם. הם הביעו הסכמה לחברות וירטואלית או הצטרפו לדף המעריצים, זה לא אומר שהם מוכנים לעשות בשבילכם הכל.

האם אתם אוהבים לספר את אותה הבדיחה פעמיים? אל תספרו. זה משעמם ומתסכל את המאזינים. הקפידו להיות רלוונטיים ומתואמים עם אופייה של הפלטפורמה. ציוץ בטוויטר, לא דומה לסטטוס בפייסבוק. הקפידו לשקף את הטרנדים והמגמות. זה יכול להיות מביך אם תצטיירו בעיני הגולשים כמיושנים, לא מעודכנים ולא רלוונטיים.





האם אתם אוהבים למדוד את הביצועים שלכם? זה חשוב מאוד במדיה החברתית. מה התכלית לכל הפעילות שלכם? לאן אתם חותרים? האם אתם רוצים יותר המרות? בודאי. אבל איזה סוג בדיוק? יצירת קשר, קבלת דוגמית, כניסה לאתר, השתתפות בסקר, הצטרפות לדף העסקי, השתתפות פעילה בדף העסקי על בסיס יומי. לכל המרה תצטרכו להתאים צורת פעילות שונה. אל תציבו רף גבוה מדי, אתם עלולים להגדיר את הפעילות שלכם ככישלון.

האם אתם אוהבים שאחרים עושים את העבודה במקומכם? ברשת, זה לא אפשרי. אתם חייבים להיות מעורבים. מנהלי שיווק שמתעלמים מהפעילות במדיה החברתית מחמיצים את ההזדמנות להקשיב ללקוחות ולשפר את יכולת קבלת ההחלטות. מנגד, אם תחתרו ליצירת מעורבות של הגולשים ותעשירו את הסביבה החברתית במידע רלוונטי תיזכו בחשיפה ובאהדה.

תמונה אחת שווה אלף מילים ו-סרטון וידאו שווה בעוצמתו לאלף תמונות. דימוי אחד נכון ומדוייק שתשתפו ברשת, יסייע לכם לבנות תדמית ומעמד בדרך קצרה קולעת. ספרו על העסק או החברה בתמונות ובסרטונים. זה עשוי להניב מעורבות טובה יותר. השתלבו בפלטפורמות הרלוונטיות לכל מדיה. פייסבוק, יוטיוב, פינטרסט, אינסטגרם.





האם אתם מתעלמים ממבט שמופנה אליכם? ברשת תשומת הלב מגיע באופן שונה. לייק שאתם מקבלים, תגובה, שאלה או תלונה הם ביטוי למעורבות בדרגות שונות. אל תתעלמו. כל תגובה היא הזדמנות לשפר עמדות ולהכיר את הלקוחות.

האם אתם אוהבים לחטט באף בזמן נהיגה? כמובן שאין טעם לענות על זה. שימו לב להתנהגות שלכם. כמו בנהיגה בכביש, אתם חשופים לאלפי עיניים. הרשת גלויה. שקיפות קודמת לפרטיות, אבל זה לא אומר שאתם חייבים להתערטל כדי לזכות בתשומת לב. היו מודעים להתנהגות שלכם ברשת. מודעות היא מילת המפתח לשמירה על מעמד חברתי.


האם אתם חסרי סבלנות? קחו כדור הרגעה. הרשת מכבדת התנהלות רגועה. דמיינו את האיש שמתפרץ לפניכם בתור לסופרמרקט, דמיינו את הנהג הבריון שעוקף אתכם בפקק בפראות. אל תתנהלו בחוסר סבלנות, בכל היבט. לא בתגובה שלכם ולא בהגדרת היעדים.

האם אתם ילדותיים? ילדים מגלים נטיה להיות אובסיביים. לחזור שוב ושוב על הדרישה שלהם. איך אתם הייתם מרגישים מול ילד כזה? גם אם אתם חושבים שהמסר שאתם מעבירים חשוב, עשו זאת במינון הנכון. שימרו על איפוק. אל תחזרו שוב ושוב על אותו המסר. אתם תגרמו לתגובה רגשית שלילית כלפיכם.

יש לכם הרבה מסרים? אתם חושבים שהעסק שלכם יכול להתפרש על פני תחומים רבים. להציג מגוון רחב של נושאים? שלבו בפעילות בלוג. הוא יסייע לכם לרקום יחסים עם הקהילה ולשפר את מעמדכם בכל היבט. הן בהיבט החברתי והן ברמת קידום באינטרנט.

האם אתם אוהבים את העבודה שלכם? שיווק במדיה חברתית הוא הזדמנות מצוינת לכל אלה שמרגישים הזדהות עם העבודה. אלה שיודעים להפיק את המיטב מכל פעולה שלהם. אנחנו חיים בעידן שהעבודה היא חלק מהזהות שלנו. שיווק במדיה החברתית מציב את האדם לפני הכל. כל פעולה שלכם משקפת את החברה, העסק המותג, המוצר או השירות. הפעילות במדיה החברתית היא הזדמנות בלתי חוזרת ליהנות. היא תצליחו לשקף את ההנאה הזאת, סביר להניח שגם הגולשים יבחינו בה.







תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    לפי דעתי היום אחת הדרכים הטובים להגיע לקהל יעד מסוים היא דרך רשתות חברתיות, אשר בעזרתם אפשר להגיע כמעט לכל מקום בעולם.
    אני כבעל עסק הזמנתי סרטי תדמית - הפקה דרך חברת הפקות גדולה אשר הצליחה להגיע לקהל לקוחות רחב ולגרום לעסק להגיע למודעות אצל לקוחות חדשים.
    מהרגע שהתחלנו עם סרטוני התדמית של העסק ברשתות חברתיות ראינו עליה של כחמישים אחוז במכירות וכמעט מאה אחוז עליה במודעות לעסק.

    השבמחק