יום שלישי, 13 באוקטובר 2009

המדריך המקוצר לוידאו באינטרנט/וידאו ביוטיוב/וידאו ויראלי/וידאו באתר


המדריך המקוצר לוידיאו באתר
12 טיפים שיסייעו לכם להפוך לחובבי וידיאו מושבעים

אני מאמין בוידיאו באינטרנט. יש לי טיעון אחד חשוב. ברמת המידע, "סרטון וידיאו שווה לאלף דפי אינטרנט". לטעמי האישי, את מה שלא תצליחו לומר בדף הנחיתה, הוידיאו ישפר וישכלל. סרטון הוידיאו הוא המתווך המושלם בין האתר לגולש. הוא קליט, ידידותי ומדבר בגובה העיניים. יוצר קשר במהירות ומאפשר להעביר מקסימום מסרים במינימום זמן. ניסיתי לקבץ מספרי כללי יסוד שיסייעו לכל אחד ליצור סרטון וידאו ולהעלות אותו לאתר. אם באופן עצמאי או באמצעות סיוע של חברת הפקה או עורך תוכן וידיאו. אלו הם קווים מנחים שמלווים אותי כבוגר לימודי קולנוע וטלוויזיה. משולבים בידע המעשי שלי כמנהל קריאטיב וכבמאי ועורך תוכן של סרטוני פרסום לטלוויזיה וסרטונים ויראליים שהופצו ברשת. יצרתי מסעות פרסום עבור לקוחות ישראלים ובינלאומיים בכל המדיות. עבדתי בכל מסגרת תקציב. מסרטוני גרילה במחיר של שרוכי נעליים ועד לסרטוני פרסום מורכבים ויקרים שהופקו בארץ ובחו"ל וזכו בפרסים.


1.סרטון וידיאו – סוכן מכירות חכם באתר

דמיינו את הגולש ברגע הנחיתה באתר שלכם. כמה זמן ייקח לו להשתלב באתר? האם אתם מסוגלים לשכנע אותו להישאר? יש לכם פחות מ- 30 שניות לשכנע אותו. סביר להניח שהוא יבצע סריקה מהירה ויחפש את מה שהוא צריך, אבל במידה ויתקל בעיצוב ממשק מסורבל, או במידע מוטעה שחורג מתוצאות החיפוש, הוא יצא מן האתר. תוך פחות משלושים שניות הפסדתם לקוח. הפסדתם קליק. זה לא משנה כמה שילמתם. בשורה התחתונה, החמצתם הזדמנות. יש לי תחושה שאני יודע על מה אתם חושבים, על המחיר. יחס ההמרה. כמה יעלה הוידיאו ואם הוא יחזיר את עצמו במונחים של מכירות. אני רוצה לכוון אתכם לסרטון מכירת רכב מאוד לא שגרתי, אבל מאוד משכנע. דמיינו את עצמכם מחליפים את סוכן המכירות הזה. צפו בסרטון הוידאו ותגלו את עוצמת השכנוע של סרטון וידאו שמותאם בשפה ובסגנון להפצה ויראלית בעלות נמוכה.




2. סקס מוכר, אבל הומור משכנע וזכיר יותר.

פתגם סיני עממי אומר: "מי שלא יודע לחייך, שלא יפתח חנות". חייכו, שחררו את העניבה, הרפו את שרירי הפנים, תנו למסר לעבור בקלילות. גם אם החלטתם שאתם מעוניינים בסרטוני מכירה ישירים, חפשו פריזנטור/פריזנטורית שמייצגים את הערכים של החברה/אתר ומקרינים חיוניות, בטחון עצמי והומור. אם קהל היעד שלכם הן אמהות בהריון, חפשו פריזנטורית, אמא בהריון. היא תעורר הזדהות בקרב קהל היעד. אם האתר שלכם פונה לקהל משכיל ומבוגר, חפשו את השחקן המתאים ברמת הגיל והאישיות. הומור מוכר, אבל זה לא אומר שהסרטון שלכם יראה כמו מופע סטנד אפ. זו לא הכוונה. חיוך קטן בזווית הפה, מסר פשוט וקליט המועבר בחן ובאלגנטיות יכול לסייע לכם למכור יותר. תשאירו את הרצינות למהדורות החדשות והתמקדו בדרך הטובה ביותר שתסייע לכם למכור את האתר, המוצר או השרות.


3. אל תצאו לדרך בלי רעיון

כשאנשי השיווק של אפל החליטו להפיק סדרת סרטונים ויראליים, הם יצרו דימוי של שני אנשים. מחשב- Mac שמיוצג על ידי צעיר, עדכני, חצוף ושובב ומחשב- PC שמיוצג על ידי מבוגר, משעמם, טרחני ומגושם. הרעיון היה כל כך פשוט שגם אתם הייתם יכולים לחשוב על פתרון כזה. זה לא משנה באיזה תחום אתם עוסקים כוונו לרעיון פשוט שיסייע לכם לשכנע את הגולש. לדוגמא, חברה העוסקת במתן שירותי תמיכה למנהלי רשתות, מוכרת בסופו של דבר שקט נפשי. אל תייגעו את הגולש בנתונים טכניים מסורבלים. את כל נתוני התמיכה אתם יכולים להציג באתר החברה. נסו להמחיש זאת, ספרו את הסיפור של השירות. בתקציב קטן, ניתן לצלם סרטון של מנהל רשתות שמאבד עשתונות, צורח ויוצא משליטה בגלל תקלות ברשת ומרסק מחשב עם פטיש. כותרת שקטה: תציג את החברה שלכם ותבטיח ללקוח: שקט נפשי. רוצים עוד דוגמא? קחו 5 לקוחות, צלמו אותם בסביבה רגועה, יושבים על כורסה תלויה או ערסל ומפרגנים לשירות שלכם. תמחישו ללקוחות את המוצר, אל תסתפקו במלים. חפשו רעיון, קונספט, צורת חשיבה מקורית שתדגיש את הייחוד והבידול של החברה שלכם. הרשת מלאה בסרטוני ראשים מדברים ש"טוחנים" טקסטים בלי הפסקה. תשאלו את עצמכם, אם אתם הייתם זוכרים סרטון משעמם שלא מדבר אליכם.

4. הפקה עצמית או חברת הפקה?
אם יש לכם רעיון פשוט, גם אתם יכולים להפיק אותו. השאלה מה תרצו להשיג באמצעות הסרטון? אם הסרטון נועד להציג עדויות של עובדי החברה, ברמה הפשוטה והבסיסית ביותר, אפשר להסתפק בהפקה עצמית. כל מצלמה ביתית באיכות טובה תעשה את העבודה. אם החלטתם לבחור בכיוון הזה, תכתבו את הטקסט לפני כן, הדפיסו אותו על נייר A-3 הצמידו אותו לצידי המצלמה באופן כזה שיראה כאילו אתם מסתכלים אל המצלמה, והקריאו ממנו. ערכו מספר חזרות ורק אז צאו לצלם. התחושה שתתקבל היא, שאתם שולטים בחומר. הקפידו לצלם את הסרטון ביחידת צילום אחת, באורך שלא יעלה על 2 דקות. כך תחסכו את הוצאות העריכה. רוצים לכסות את עצמכם? צלמו במספר גדלים ותוכלו לערוך את הסרטון. חשוב מאוד לצלם בעזרת חצובה, הצילום יצא נקי ומוקפד. מצלמת וידאו מגיבה לתאורה נמוכה בתוצאת צילום באיכות ירודה. במחיר צנוע מאוד תוכלו לשכור תאורה שתעניק לסרטון שלכם מראה איכותי יותר. אם החלטתם לבחור בחברת הפקה, אל תצאו לדרך בלי תסריט ותקציב מוגדר מראש. רוב חברות ההפקה שמבטיחות סרטון וידאו בתקציב של סרט חתונה, לא בהכרח יעמדו ביעדים שתציבו. אופציה שלישית המהווה פתרון ביניים, היא לשכור שירותים של עורך תוכן המתמחה בוידאו. הוא יאפשר לכם ליהנות מליווי מקצועי צמוד ויבטיח שתקבלו הפקת סרטון וידאו המותאם לתקציב וליעדים שלכם.


5. אפשר לקבל דוגמית?

האם תוכלו לדמיין איך יראה הסרטון שלכם לפני שצילמתם אותו? כן, בודאי. באתר YOUTUBE תמצאו כל סרטון בכל סגנון. ספריה בת מיליוני סרטונים תאפשר לכם להגיע להחלטה איזה סגנון מועדף עליכם. סרטונים ויראליים, פרסומות, מסך לבן, GREEN-SCREEN, אנימציה, רפרנסים של סצנות מסרטים, ראשים מדברים, סרטי כותרות, וידאו קליפים, סרטוני פרסום דלי תקציב, אפקטים מיוחדים ועוד. המלצה: חפשו מבין הסרטונים באתר YOUTUBE באמצעות מילות חיפוש רלוונטיות, סרטון שאתם אוהבים ואשר יסייע לכם לתקשר עם חברת ההפקה. לחילופין אתם יכולים להציב את הדרישה בפני חברת ההפקה. לבצע עבורכם תחקיר באתר YOUTUBE ולהגיע עם דוגמאות (REFERENCE) של סרטונים בסגנון שאתם מעוניינים. מניסיון, זה יכול לחסוך אי הבנות ולחדד את הכיוון אליו אתם מעוניינים להגיע.


6. לפעמים הלקוח יותר חכם מהמוצר

תחשבו מהזווית של הגולש/לקוח. דמיינו מה ירצה לראות בסרטון? אם אתם חברה שמתמחה בשיווק ציוד רפואי, איזה תשובות הלקוח היה רוצה לקבל בסרטון? שלבו בחשיבה את בעלי התפקידים הרלוונטיים, מהר מאוד תגלו שיש להם יכולת להציע כיווני חשיבה ממוקדים. האם הסבר טרחני ומיובש יקדם את המכירה? מי אמור למכור את הציוד? רופא אמין ורציני, או שחקן מקצועי? מה הוא אורך הסרטון המומלץ? רצוי להגיע לאורך של 1-2 דקות. אל תתפשרו על פתרון שאתם עשויים לשלם עליו ביוקר בהמשך. הנייר סובל הכול, אבל בסרטון וידאו כל הטעויות נחשפות וגלויות לעיני כל. היעזרו בלקוחות פוטנציאלים ובצעו תחקיר מקדים, העצות שתקבלו יכולות להניב צורת חשיבה שתסייע לכם ליצור ולהפיק סרטון אפקטיבי שמדבר בגובה העיניים.


7. בלי רשימות מכולת בבקשה

השתדלו לא למלא את הסרטון ברשימת פרטים ועובדות שנראית ונשמעת כמו רשימת מכולת. הגולש יאבד עניין מהר מאוד. התמקדו בנושא אחד, מטרה אחד, כיוון אחד מוגדר. כשאנשי השיווק של חברת DOVE רצו לבלוט מול המתחרים הם יצאו נגד תעשיית היופי שמשחיתה את אידיאל היופי הנשי והתמקדו בנושא אחד. בטחון עצמי. הן הציעו לנשים כיוון חשיבה שונה, כזה המשמר את היופי האמיתי. הם יצרו הזדהות של נשים שצפו בסרטון אשר חשף בטכניקת צילום ייחודית את המחיר הנורא שאישה משלמת כדי להיות יפה.



8. סדרת סרטונים או סרטון בודד?

אני מאמין בסדרת סרטונים על פני סרטון בודד. זו לא שאלה של בחירה בין כמות לאיכות. אם החלטתם להציב את הסרטונים באתר, תגלו שפיזור הסרטונים בדפי אינטרנט נפרדים, משפיע על זמן השהייה של הגולש בסעיף: TIME ON SITE ומונע -BOUNCE RATE. אם החלטתם לבחור בפיתוח של סרטון וידיאו אחד, תגלו שתהליך פיתוח סדרת סרטונים, לא יהיה יקר יותר בהרבה. לדוגמא, ביום צילום בטכניקת מסך GREEN SCREEN תוכלו לייצר כ- 7-5 סרטונים קצרים באורך של דקה. אסטרטגית, אם תבחנו את כמות הנושאים שיש לכם להציג באתר, תמצאו שרצוי ואפילו כדי ליצור מספר סרטונים. יבואן רכב יכול להציג בסרטון ראשון אשר יוצב בדף הנחיתה, סרטון וידאו לנדינג, סרטון קבלת פנים לגולש שנועד לבצע מהלך של רכישת אמון. בדפדוף ובהפניה מושכלת, הגולש יגיע לסרטון השני המציע לו דגם מסוים. בסרטון השלישי, הגולש יקבל הצעה ייחודית ובלעדית לרכישת רכב, בתנאים אטרקטיביים. על ידי פעולה מושכלת של פיזור הסרטונים בדפי אינטרנט נפרדים, שיפרנו את זמן השהיה של הגולש וקיבלנו דירוג גבוה יותר בתוצאות החיפוש. רוצים עוד סיבה חשובה? שיפור מדד הנוכחות הרשתית של האתר ואו החברה. אם סרטון בודד הוא סוכן מכירות חכם, מדוע שלא תציבו מספר סרטוני מכירות ברשת? באמצעות קמפיין קישור ממומן, הם רק יגדילו את הסיכויים שלכם להגיע ליותר לקוחות.


9. פחד הוא הגורם מספר אחד להצלחה.

ג'יי לנו אמר פעם שלמרות העובדה שהוא קומיקאי מנוסה מאוד, הוא שומר על דריכות לפני הופעה בטלוויזיה. הוא בודק ובוחן את הליין-אפ בשבע עיניים ומלטש כל בדיחה בתכנית. אם ג'יי לנו יכול להרשות לעצמו לחשוש, גם לכם מותר. אבל אל תתנו לפחד להשתלט עליכם ולשתק אתכם. תחום הוידיאו הוא תחום מאוד לא מוכר עבור חברות שעיקר פעילותן באינטרנט. מה שמוביל לחרדת ביצוע קשה ביותר. רוב הלקוחות מחפשים את הפתרונות הפשוטים, בין היתר בגלל חשש גדול מהתוצאה הסופית. זו גם הסיבה שהרף מונח נמוך מאוד והתוצאה היא בהתאם. תוכלו להתגבר על החשש באמצעות סטוריבורד - תכנית הצילומים שלכם. סיפור הדרך הממחיש כיצד יראה הסרטון בכל אחד מן השלבים. הקפידו להתבונן בתהליך שמומחש בסטוריבורד ולשאול את השאלות המנחות הנכונות, במסגרת ישיבת הפקה מקדימה. כך תוכלו לשפר כל היבט בתסריט שמוצג לפניכם. ככל שתגיעו לתסריט/סטוריבורד מלוטש יותר, תוכלו לשלוט בתוצאה המוגמרת ולשפר את סיכויי ההצלחה של הסרטון המוזמן.


10. איכות שידור או איכות אינטרנט?

אתר YOUTUBE מאפשר העלאת קבצי וידאו עד 2 GIGA בייט לסרטון ובאורך של עד 10 דקות. אבל מניסיון, יהיה לכם קשה להעלות לאתר קבצים כבדים. אפשר להעלות קבצים של 50-150 מגה בייט ובאורך של עד 2 דקות. זה לא אומר שאתם צריכים להתפשר על איכות. בסופו של דבר אם הסרטון שלכם יצולם באיכות גבוהה, גם אם תדחסו אותו ל-70 מגה בייט, עדיין תשמרו על האיכות באופן יחסי. אם אתם מתכוונים להעלות את הסרטון בסטרימינג באתר שלכם קחו בחשבון שתאלצו להסתפק בסרטון קל בנפח אחסון קטן מאוד. ולכן, חשוב מאוד לצלם באיכות גבוהה.


11. זכויות יוצרים. של מי הסרטון הזה?

הקפידו להחתים את המפיק על תצהיר המבהיר שיש לכם בעלות מוחלטת על הסרטון. ויש לכם זכות מלאה לעשות בו כל שימוש שתרצו, בהתאם להזמנת העבודה. במידה ובסרטון שלכם משולבת מוסיקה, חשוב מאוד להנחות את המפיק, להתחייב לקנות ולשלב מוסיקה שזכויות השימוש בה נרכשו כחוק. כעיקרון, כל תמונה, קטע וידאו, לוגו של מותג או חברה, מחייב אישור שימוש.


12. קורס מזורז בהפצה ויראלית.

על פי אתר COMSCORE, במהלך חודש אוגוסט 2009, 10 מיליארד סרטוני וידאו הוצגו בשרתים של GOOGLE/YOUTUBE. מה שהופך את אתר YOUTUBE כיעד מספר אחד שלכם בהקמת תשתית עצמאית להפצה ויראלית. צעד ראשון מומלץ, פיתחו חשבון באתר YOUTUBE. חשוב להדגיש, העובדה שהעלתם סרטון לאתר YOUTUBE, לא אומרת שהוא יקודם ויגיע לקהל היעד שלכם. זהו רק שלב ראשון הפותח בפניכם אין ספור אפשרויות הפצה. למה? כי אתר YOUTUBE מקושר לכל האתרים המובילים ומאפשר באמצעות ממשק פשוט וידידותי להפיץ את הסרטון שלכם ברשת. איך זה עובד? בתחתית מסך תצוגת הסרטון באתר YOUTUBE, תמצאו כפתור SHARE. קליק אחד עליו ואתם מתחילים להפיץ את הסרטון שלכם. אתר YOUTUBE מציע פלטפורמת הפצת וידאו באתרים חברתיים, באתרי קידום לינקים ובאתרי MICRO BLOGING. חשוב מאוד לפתוח חשבונות באתרים אלו כדי שתוכלו לנווט את הסרטון שלכם אליהם. המומלצים בעיני: FACEBOOK ו-TWITTER. או בגרסה ישראלית שלו, TALKER. השילוב בין שניהם יכול להניב תוצאות אפקטיביות.


באתר YOUTUBE, תוכלו לשלב פרסום באמצעות קישורים ממומנים. כך שגם האופציה הזאת יכולה לסייע לכם להגיע לקהל יעד מוגדר על פי מילות מפתח ולשלב פרסום על גבי הסרטון שלכם וגם על גבי סרטונים שתבחרו. פתחו בלוג ושלבו את הסרטון מאתר YOUTUBE בבלוג שלכם. אני ממליץ על אתר BLOGGER שמאפשר לכם "להדביק" סרטונים מאתר YOUTUBE באמצעות ממשק ידידותי ופשוט לתפעול. במידה ואתם מעוניינים לשווק את המוצרים שלכם בעולם, קיימות חברות המתמחות בהפצה רשתית של סרטונים בבלוגים. קידום עצמאי, ישרת אתכם בשלב הראשון, אבל במידה ותרצו להגיע למאות אלפי חשיפות, מומלץ לפנות לחברות מתמחות.




2 תגובות:

  1. זה לא קצת יקר לשכור פרזנטורית? אתם מדברים על המון דברים שצריך (הומור, סטוריבורד) אבל השאלה היא כמה כסף יש לבעל העסק, כל הדברים האלה מתאמים לבעלי תקציב מוגבל? או שאם יש לך כזה עדיף לחפש אלטרנטיבות זולות יותר..

    השבמחק
  2. בסופו של דבר, השוק יגיע לשם. אין מנוס מהעובדה שוידאו הוא אחד מן הכלים האפקטיביים ברשת. לגבי איכות, הניסיון מוכיח שסרטונים מושקעים מוערכים על ידי קהילת הגולשים ונצפים יותר.

    השבמחק